ΜΑΛΛΙΝΟ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ( ΜΤΣ )

Η γυμνότητα του σώματος έκαμε τον άνθρωπο να φροντίζει και να διατρέφει τα πρόβατα, γιατί με την ετήσια παραγωγή των μαλλιών αναπληρώνει την έλλειψη της φύσης του.
(Αγ. Γρηγόριος Νύσσης, 379 μ.χ., Περί κατασκευής του ανθρώπου)

Ο Άγιος Γρηγόριος περιγράφει απλώς την πανανθρώπινη και διαχρονική ανάγκη της αναπλήρωσης της γυμνότητας του ανθρώπου με μάλλινα ενδύματα. Ο άνθρωπος χρησιμοποιούσε μάλλινα ενδύματα σε όλες τις εποχές του χρόνου, ακόμα και τους θερινούς μήνες. Ακόμα και σήμερα σε πολλά μέρη της Ελλάδας συναντούμε άτομα ιδίως μεγάλης ηλικίας, να φορούν κυρίως μάλλινες φανέλες, διατηρώντας έτσι την αρχαία αυτή συνήθεια. Συνήθεια η οποία άρχισε να εγκαταλείπεται σιγά σιγά ιδίως από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα και μετά, όταν νεανικά κινήματα που υποστήριζαν την γενικότερη απελευθέρωση του ανθρώπου από καθετί παλιό, ανήγαγαν τη νέα μόδα και τον γυμνισμό ως στάση ζωής.

Οι γενιές που ακολούθησαν απέβαλαν την συνήθεια των μάλλινων ενδυμάτων ως απαρχαιωμένα και ‘ντεμοντέ’, και υιοθέτησαν τα βαμβακερά και συνθετικά ενδύματα που επέβαλε η νέα τάση ως δήθεν υγιεινά και μοντέρνα. Έτσι ο σύγχρονος Έλληνας ο οποίος είχε επί αιώνες προγραμματίσει το γενετικό του υλικό ( DNA ) στην προστασία των πρώτων στρωμάτων του σώματος του με βάση τα μάλλινα ενδύματα, βρέθηκε ουσιαστικά γυμνός απέναντι στις νέες προκλήσεις και κινδύνους που του επιφύλασσαν τα βαμβακερά και συνθετικά ενδύματα. Έτσι λοιπόν το πανανθρώπινο αυτό πείραμα που βρίσκεται ακόμα και σήμερα σε εξέλιξη μας φέρνει αντιμέτωπους με δεδομένα και παθήσεις που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε.

Δεν μπορεί να αμφισβητηθεί το γεγονός ότι προβλήματα και ασθένειες που παρουσίαζαν οι εξηντάρηδες και εβδομηντάρηδες τις προηγούμενες δεκαετίες (όπως εγκεφαλικά επεισόδια, προχωρημένες εκφυλιστικές αρθρίτιδες, καρκίνοι) πλέον δύο έως τρείς δεκαετίες μετά τα εμφανίζουνε τα παιδιά τους οι σημερινοί πενηντάρηδες ή ακόμα και σαραντάρηδες. Από την άλλη όμως η αρχή αυτών των παθήσεων άρχισε να εμφανίζεται και στα παιδιά των παιδιών των εβδομηντάρηδων των σημερινών δηλαδή τριαντάρηδων ή εικοσάρηδων, πολλοί από τους οποίους θα βρεθούνε σίγουρα σε ένα ορθοπεδικό ή παθολογικό ιατρείο ή ακόμα και σε ένα χειρουργικό κρεβάτι για προβλήματα όπως δισκοκήλες, κήλες του κοιλιακού τοιχώματος, χωρίς πολλές φορές να μην έχουν καν εργαστεί ή κοπιάσει έστω ακόμα και σε κάποιο άθλημα. Το πιο τραγικό είναι ότι παιδιά ηλικίας 10-15 ετών επισκέπτονται σωρηδόν ιατρεία και φυσικοθεραπευτήρια για παθήσεις όπως οσφυαλγία, αυχενικό σύνδρομο, κ.ά, ζώντας από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους πολλά από αυτά με εισπνεόμενα κάθε μορφής, ή με χορήγηση ινσουλίνης.

Τελικά κάτι δεν πάει καλά.

Η πρακτική ιατρός Ειρήνη Ιατρίδου, σαν ένα απόσταγμα εμπειρίας στην θεραπεία του όλου ανθρώπου, περιγράφοντας αυτή την κατάσταση έλεγε “κοίτα τους ανθρώπους οι περισσότεροι είναι παγωμένοι σαν νεκροί’’. Και πράγματι κυριολεκτικά και μεταφορικά είμαστε παγωμένοι, σαν κινούμενα ψυχοσωματικά ψυγεία. Το πάγωμα ενός ατόμου, είναι όρος που συναντάτε στη θεωρία της Μικρασιατικής Τραπεζουντίου Θεραπείας, αλλά και στη λαική μας παράδοση όταν θέλουμε να περιγράψουμε την έκθεση κάποιου στο κρύο. Είναι η κατάσταση εκείνη που οδηγεί στο μπλοκάρισμα ακόμα και την καταστροφή της μικροκυκλοφορίας των τριχοειδών αγγείων που φέρουν το 80% του αρτηριακού αίματος και μεταφέρουν το οξυγόνο στα κύτταρα, αλλά και του λεμφικού και φλεβικού δικτύου, οδηγώντας στην διαταραχή της αναλογίας των υγρών του σώματος, τη λεγόμενη Ευκρασία κατά τον Ιπποκράτη. Αποτελέσμα αυτών είναι η πτώση της θερμοκρασίας του εκάστοτε ιστού ή οργάνου που οδηγεί στην εμφάνιση της νόσου έως τη σταδιακή νέκρωση του.

Σε όσους παύουν να ζουν με το σβήσιμο της θερμότητας που υπάρχει μέσα στη φύση, αυτό που νεκρώνεται κρυώνει, γι’αυτό αποδίδουμε την αιτία της ζωής και στη θερμότητα. επειδή όταν αυτή εκλείψει επακολουθεί η νέκρωση.
(Αγ. Γρηγόριος Νύσσης, 379 μ.χ., Περί κατασκευής του ανθρώπου)

Σήμερα μπορούμε να αποφανθούμε ότι δεν ήταν μια απλή συνήθεια, αλλά μια συνειδητή επιλογή στην προσπάθεια προστασίας του σώματος από τις εκάστοτε καιρικές συνθήκες κάθε εποχής, διότι σύμφωνα με τον Ιπποκράτη ‘οι μεταβολές του καιρού κυρίως προκαλούν τις νόσους’.

Το μαλλί είναι το μοναδικό ίσως υλικό, που διατηρεί την εσωτερική θερμοκρασία του σώματος μας, γιατί παρότι μας ζεσταίνει τον χειμώνα, είναι δροσερό και ευχάριστο το καλοκαίρι. Οι πόροι τους οποίους διαθέτει η πλούσια υφή του εναρμονίζονται με τους πόρους του δέρματος, έτσι ώστε να μην εμποδίζουν αλλά και ταυτόχρονα να διευκολύνουν την απεκκριτική και αποτοξινωτική του δυνατότητα κατά τη φάση έκκρησης του ιδρώτα. Έχει λοιπόν την ιδιότητα να συγκρατεί την υγρασία έτσι ώστε το σώμα να αναπνέει σε κάθε περίπτωση. Ακριβώς γι αυτόν τον λόγο δεν αισθανόμαστε ιδρωμένοι όταν χρησιμοποιούμε μάλλινες φανέλες, και μπορούμε για ώρες να συνεχίζουμε απρόσκοπτοι την εργασία μας χωρίς τον κίνδυνο να κρυώσουμε τον χειμώνα ή να αισθανθούμε δυσφορία κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Από άποψη υγιεινής η απομάκρυνση του ιδρώτα αποτρέπει την κακοσμία του σώματος και ιδιαίτερα στη μασχαλιαία περιοχή. Το γεγονός ότι είναι παχιάς υφής και απορροφά μεγάλη ποσότητα υγρασίας δεν την καθιστά δύσκολη στο στέγνωμα αλλά το αντίθετο αφού διοχετεύει την υγρασία προς τα έξω. Η κατά σάρκα επαφή του μαλλιού με το δέρμα διατηρεί αλλά και ενισχύει τη διαδερμική κυκλοφορία των τριχοειδών αγγείων αποτρέποντας συνάμα και το μπλοκάρισμα τους από την έκθεση τους στο κρύο. Ενώ η διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος ενισχύει τη λεμφική κυκλοφορία που η ανοσοποιητική της δράση καταστέλλεται κυρίως από την έκθεση στο κρύο.

Σύμφωνα με την καθηγήτρια Larissa Tsernisova του Πανεπιστημίου της Μόσχας, εξειδικευμένη στην έρευνα του Βιοσυντονισμού, η χρήση μάλλινων ενδυμάτων συμβάλει στην διατήρηση της ηλεκτρομαγνητικής ενέργειας του ανθρώπου. Ιδίως σήμερα που ο σύγχρονος άνθρωπος είναι μονίμως εκτεθειμένος σε κάθε λογής ακτινοβολία ( κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κ.ά.) που του απορροφούνε σημαντικό μέρος της ενέργειας του μεταβάλλοντας τις ηλεκτρομαγνητικές συχνότητες των κυττάρων του συμβάλλοντας έτσι στην εμφάνιση αγνώστου αιτιολογίας νοσημάτων. Ενώ η professor Goranova Zoia του πανεπιστημίου της Σόφιας, η οποία ασχολείται με την κινέζικη παραδοσιακή ιατρική, αναφέρει ότι τα μάλλινα ενδύματα αυξάνουν τη θερμοκρασία του σώματος και εμποδίζουν την είσοδο των παθογόνων μικροοργανισμών μέσα στο σώμα.

Από την πρακτική μας εμπειρία στο χώρο της δια χειρός θεραπείας η μάλλινη φανέλα δεν αποτελεί μόνο σύμμαχο μας στην αποκατάσταση της οποιαδήποτε πάθησης, αλλά και προϋπόθεση για τη διατήρηση των αποτελεσμάτων της θεραπευτικής μας παρέμβασης. Η δυναμική της είναι τέτοια που πολλές φορές με τη χρήση της, μειώνει από μόνη της τον πόνο σε επίπεδο της τάξεως μέχρι 20% τόσο σε οξέα όσο και σε χρόνια νοσήματα.

Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε δεί ασθενείς να ομολογούν ότι παλιοί έμπειροι γιατροί τους παρότρυναν να φορούν μάλλινη φανέλα για την αντιμετώπιση παθήσεων όπως οσφυαλγίες αλλά και πνευμονίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ένας διάσημος παιδίατρος στο Παίδων Αγίας Σοφίας όπου στην απορία μιας μάνας για τις συνεχιζόμενες πνευμονικές λοιμώξεις του γιού της, έλεγε χαρακτηριστικά: ‘βάλτε κυρία μου στο παιδί σας μια μάλλινη φανέλα και φύγετε από εδώ’. Και πράγματι η μεγάλη πλειοψηφία των παιδιών που έλαβαν θεραπεία και έβαλαν μάλλινη φανέλα κατόπιν προτροπής μας ή των γονέων τους, ξεπέρασαν χρόνιες αναπνευστικές παθήσεις, ανέβηκαν επίπεδο υγείας, σε βαθμό ώστε όλοι οι συμμαθητές τους να νοσούν από λοιμώδη νοσήματα εκτός από αυτά, ή σε περίπτωση που νοσήσουν να έχουνε ελαφρότερη συμπτωματολογία και μικρότερο χρόνο αποθεραπείας.

Πρόσφατη έρευνα του Χάρβαρντ έδειξε ότι η νούμερο ένα αιτία του καρκίνου της μήτρας είναι η γύμνωση της κατώτερης κοιλιακής χώρας που επιβάλει η μόδα με τα χαμηλοκάβαλα παντελόνια και τα κοντά μπλουζάκια. Ουδέποτε η γυναίκα στη παγκόσμια ιστορία έκθεσε τη κοιλιά της στο κρύο, αφού το σύμβολο αυτό της γονιμότητας της προστατεύονταν ιδιαιτέρως με τη χρήση μάλλινης φανέλας. Οι γυναικολόγοι πλέον παροτρύνουν τις γυναίκες να αλλάζουνε άμεσα μαγιό μετά το θαλασσινό τους μπάνιο γιατί τόσο η σύνθεση του μαγιό όσο και η υγρασία που διατηρεί οδηγούν σε πλειάδα γυναικολογικών παθήσεων, από απλές κολπίτιδες μέχρι διαταραχή της περιόδου και υπογονιμότητα.

Πέρα από ελάχιστους που είναι αλλεργικοί στο μαλλί, η αίσθηση φαγούρας που μπορεί να αισθανθούν στην αρχική εφαρμογή της κάποιοι ασθενείς διαρκεί ελάχιστες ώρες ή έως το πρώτο πλύσιμο της μάλλινης φανέλας και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσει τροχοπέδη στην αποδοχή της. Επιπρόσθετα η ύπαρξη πλέον διαφόρων σχεδίων και χρωμάτων στις μάλλινες φανέλες μπορούν να καλύψουν τις αισθητικές απαιτήσεις όλων των ανθρώπων και ιδίως των γυναικών.

Υπάρχουνε διάφοροι τύποι φανέλας ανάλογα με την ανοχή του ασθενή που είναι συνυφασμένη με το επίπεδο υγείας του. Υπάρχουνε 3 τύποι μάλλινης φανέλας:

  • οι μισομάλλινες ( 50% μαλλί, 50% βαμβάκι ) που φοριούνται όταν ο ασθενής είναι ακόμα ‘παγωμένος’ κατά τη Μικρασιατική Τραπεζούντιο θεραπεία, και δεν ανέχεται τίποτα πάνω του.
  • οι μάλλινες φανέλες λεπτής ύφανσης ( 100% μαλλί ) που φοριούνται στα πρώτα στάδια ξεπαγώματος ενός ασθενή
  • οι μάλλινες φανέλες πυκνής ύφανσης (‘του παππού’) που φοριούνται όταν επανέρχεται πλέον η Ευκρασία και η Ομοιόσταση του οργανισμού.

Η χρόνια χρήση της μάλλινης φανέλας εξισορροπεί το θερμορυθμιστικό μηχανισμό του σώματος οδηγώντας στη χρήση όλο και πυκνότερης υφής μάλλινης φανέλας.

Βαμβακερές φανέλες – η κατάρριψη ενός μύθου

Oι περισσότεροι από εμάς, από μικρά παιδιά έχουμε συνηθίσει να φοράμε κατάσαρκα ένα βαμβακερό ή συνθετικό t-shirt, το οποίο παρότι διατείνεται από διαφόρους φορείς υγείας ότι είναι υγιεινό και φιλικό ως προς το σώμα μας, στην πραγματικότητα είναι το αντίθετο. Η βαμβακερή φανέλα σε αντίθεση με τη μάλλινη λειτουργεί σαν σφουγγάρι που απορροφά και κρατά τον ιδρώτα του σώματός μας. Οδηγεί από ένα σημείο και μετά στο κλείσιμο των πόρων του δέρματος δυσχεραίνοντας την αποβολή των τοξικών. Οι τοξίνες αυτές παραμένουν τόσο στην επιφάνεια του δέρματος όσο και στο εσωτερικό του σώματος. Συμβάλλουν στη διόγκωση των υγρών του υποβόσκοντος οργάνου π.χ. πνεύμονες, νεφρά, διευκολύνοντας τη νόσηση του σε συνδυασμό κυρίως με τα ρεύματα αέρα που παγώνουν τη περιοχή. Η αίσθηση της κολλημένης από τον ιδρώτα φανέλας πάνω μας, μας κάνει δυσκίνητους σε κάθε έργο, επιβάλλοντας την άμεση αλλαγή της.

Από άποψη υγιεινής, η μή αποβολή των τοξινών συμβάλει στη κακοσμία του σώματος και την εμφάνιση δερματικών παθήσεων όπως, μυκητιάσεις και εκζέματα.

Από άποψη φυσιολογίας, μέσω της ενίσχυσης του παγώματος του ασθενή, συμβάλει στο μπλοκάρισμα της μικροκυκλοφορίας των τριχοειδών αλλά και των λεμφαγγείων μειώνοντας την οξυγόνωση των ιστών, εμφανίζοντας φλεγμονές και πτώση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Συμπερασματικά η μάλλινη φανέλα δεν αποτελεί μόνο για εμάς μία ακόμα απόδειξη της σοφίας των προγόνων μας ως προς το ευ ζην, αλλά και μια συνεχή πρόκληση αφύπνισης των συνανθρώπων μας στη προσπάθεια απόκτησης και διατήρησης της καλής υγείας.

 

Αντωνόπουλος Σωτήριος
Οστεοπαθητικός / Φυσικοθεραπευτής

LAMIA

SYROS

ADD YOUR EMAIL TO OUR MAILING LIST FOR NEWS AND UPDATES FROM MTS.

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. Accessing our website, you agree that we can use these types of cookies.

OK